قرارداد مشارکت

قرارداد مشارکت یکی از قرارداد هایی است که بین دو شخص اعم از حقیقی یا حقوقی نوشته می شود. این نوع قرارداد می تواند در حوزه های مختلف اعم از املاک و یا  مشارکت در ساخت باشد. که اخیرا افراد زیادی برای عقد چنین قراردادهایی به مشکل میخورند و یا نمی توانند نکات مهم را در آن ذکر کنند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا انواع آن را بررسی کنیم و یک نمونه قرارداد را در انتها ایجاد کنیم. 

قرارداد مشارکت چیست و چطور نوشته می شود؟

برای مثال شما ممکن است یک دانشجو با ایده های متفاوت باشید و بخواهید که با یک سرمایه گذار همکاری بکنید. و یا ممکن است فردی بخواهد مشارکت در ساخت داشته باشد.

و حال به نحوی نوشتن آن میرسیم: به این شکل است که بین دو شخص اعم از حقیقی یا حقوقی و در زمینه های مختلفی همچون مشارکت در ساخت، فعالیت های تولیدی، خدماتی و در انواع متفاوت نوشته می شود. ما چندین نوع داریم که در ادامه بعضی از این قرارداد ها را بررسی میکنیم. در وبسایت lawyerlaw.ir توسط تیم نسیم سلطانی وکیل پایه یک دادگستری می توانید تمام کارهای حقوقی و قرارداری خود را انجام دهید.

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

قراردادی است که بیشتر در فضا های کسب و کار نوشته می شود. و شما می توانید بدون این که هزینه اضافی پرداخت کنید و یا شرکت ثبتی داشته باشید قرارداد خود را بنویسید. برای مثال شما فرض کنید که فردی هستید که در یک حوزه حرفه ای و متخصص هستید. و میخواهید از این راه به کسب درآمد برسید و برای این کار با یک فرد سرمایه گذار وارد مشارکت  می شوید. در حالت کلی دانش از شما و سرمایه از طرف مقابل که به شما کمک می کند هم یک کسب و کار داشته باشید و هم بتوانید برای چندین نفر شغل ایجاد کنید.

هر رابطه ی تجاری اعم از فروش، اجاره، حمل و نقل، نمایندگی انحصاری و… با تنظیم یک قرارداد آغاز میگردد و چهارچوب روابط کاری اشخاص مشخص گردیده و تعهدات آنها تعیین میگردد نحوه تنظیم قرارداد و اشراف بر آن می تواند شما را از مراجعات مکرر به محاکم قضایی بی نیاز نماید.

در چه مواردی میتوان از مشارکت مدنی استفاده کرد؟

اکثر قرارداد هایی که نوشته می شوند می توان به قرارداد مشارکت مدنی ربط داد مثل: حوزه های خدماتی، واردات و صادرات، فروش و بازرگانی، ساخت و ساز انفرادی و قراردادهایی از این دست. در ادامه چندین قرارداد را بررسی کرده ایم.

انواع قرارداد مشارکت

ساخت: در این نوع قرارداد صاحب ملک تصمیم می گیرد ملک خود را در اختیار سازندگان املاک قرار دهند و در کل به این شکل است که ملک از یکی و سرمایه از یکی دیگر این نوع قرارداد بسیار زیاد بین مشاوران املاک مرسوم است.
سرمایه گذاری: این نوع قرارداد بین اشخاصی نوشته می شود که اصولا شرکت آنها به صورت رسمی ثبت نشده است و یا آنکه نمی خواهند درگیر مباحث مالیاتی و تامین اجتماعی باشند نوشته می شود.
بانک: از قرارداد های موثر در گرفتن تسهیلات است. اگر بخواهیم طوری بیان کنیم که ساده باشد، به این شکل است که بانک مورد نظر شما تسهیلاتی را در نظر میگیرد که بتوانید در تولیدی و کسب و کار خود استفاده کنید.

قرارداد مشارکت مدنی

قرارداد مشارکت

 

نمونه قرارداد مشارکت

شما برای نوشتن قرارداد کاری برای مشارکت می توانید از نمونه قراردادهای مشارکت استفاده کنید. ولی اگر کسب و کار شما برایتان مهم است و قصد دارید به صورت جدی روی کسب و کار خود زمان بگذارید بهتر است از یک وکیل پایه یک برای نوشتن استفاده کنید. شما با هزینه اندکی که در این حوزه می کنید خواهید توانست بدون هیچ دردسری قرارداد خود را تکمیل کنید و از عواقب ناخوشایندی که می تواند در یک همکاری و شراکت به وجود بیاید جلوگیری کنید. در قراردادهای زیر بیشتر ماده ها ممکن است شبیه به هم باشند.

در قسمت اول قرارداد می توانید طرفین را ذکر کنید به شکل زیر:
ماده 1- طرفین قرارداد
الف: آقای…………… فرزند……………. به شماره ملی ………….. صادره از………. به آدرس…….
ب: آقای…………… فرزند……………. به شماره ملی ………….. صادره از………. به آدرس…….

ماده 2- سرمایه طرفین / آورده طرفین
الف: آورده آقای ……….. عبارت است از مالکیت یک ساختمان به آدرس ……….. با تجهیزات………که تمام وسایل و تجهیزات به صورت امانت به طرف قرارداد سپرده شده است.
ب: آورده آقای ……….. عبارت است از تخصص و نیروی کاری که از ساعت …. الی ….. در ایام هفته به جز تعطیلات .
ماده 3- موضوع قرارداد
موضوع قرارداد عبارت است از مشارکت طرفین جهت ساخت/ راه اندازی/ کسب و کار/…… می باشد.
ماده 4- مکان اجرای قرارداد
مکان قرارداد در تهران/ شیراز/ اصفهان/…….. است.
به نشانی خیابان…………… (محل شرکت)
ماده 5- مدت قرارداد:
عبارت است از تاریخ ……… تا ………. که در صورت رضایت طرفین قابل تمدید است.
ماده 6- میزان سود هر شریک
سهم و سود آقای……… از فروش اجناس عبارت است از 60% درصد از خالص فروش کل پس از کسر هزینه ها
سهم و سود آقایان ……… پس از کسر و احتساب اجاره، هزینه برق، گاز، و هزینه های احتمالی 40% درصد می باشد .
تبصره 1: ……………………………………………….
تبصره 2: ……………………………………………….
تبصره 3: ……………………………………………….
تبصره 4: ……………………………………………….
ماده 7- فسخ قرار قراداد
این قرارداد تا زمان تعیین شده اعتبار دارد و طرفین حق فسخ آنرا ندارند مگر درصورت تحقق هر یک از بندهای ذیل که از تاریخ تحقق حق فسخ این حق ظرف ۱۵ روز قابل اعمال می باشد .
۱…..‌‌‌……………….
۲……………………
۳………..‌‌‌‌‌………………
ماده ۸- تضامین قراردادی
تضمين حسن انجام کارو شرایط آن
۱………
۲………
تضمين پیش پرداخت و شرایط استهلاک و استرداد آن
۱………‌‌‌‌…
۲………..
ماده ۹- سایر شرایط این قرارداد
الف: کلیه تجهیزات شرکت تا اتمام قرارداد مشارکت به نحو امانت به آقای ….. شمرده شده و ایشان متعهد به محافظت از آن می باشند و در پایان مدت قرارداد باید صحیح و سالم آن را مسترد نمایند و از ایشان تحویل گرفته خواهد شد.
ب:…………..
ج:…………..
د:…………..

تعهدات سازنده ساختمان در قرارداد مشارکت در ساخت

در نحوه انتقال سند 3 حالت وجود دارد که مالک باید به آن‌ها توجه داشته باشد. این 3 حالت به شرح زیر می‌ باشد:

● گاهی مالک با سازنده در ازای پرداخت چک تضمینی (مبلغی بر اساس آورده سازنده و یا بیشتر) توافق می‌ کند که بعد از اتمام عملیات ساخت انتقال سند را انجام دهد.

● در بعضی مواقع هم بر اساس توافق انجام شده، سند در همان ابتدا به سازنده منتقل می‌ شود و سازنده در قبال آن باید چک تضمین را به مالک بسپارد.

● همچنین ممکن است بر طبق توافق، مالک تعهد دهد که بر اساس پیشرفت کار، مقداری از سهم خود را به سازنده منتقل کند.

● میتوان مهمترین قسمت یک قرارداد را همین شرایط آن دانست چرا که اگر نکات ریز و شرایط گفته شده به دقت بررسی نگردد ممکن است که قرارداد با مشکل مواجه شود.

نکته: توجه داشته باشید که مالک حتما باید از تعهدات سازنده (در مورد نحوه ساخت) اطلاعات کافی داشته باشد و با تعیین ضمانت اجرا آنها را در قرارداد ذکر کند و به امضای دو طرف برسد.

تعهدات سازنده ساختمان در قرارداد مشارکت در ساخت به شرح زیر می‌ باشد:

● با پیش‌ بینی عدم تعهد سازنده در قبال احداث ساختمان، مالک قادر به تعیین ضمانت اجرای مال به وجه التزام می‌ باشد و می‌ تواند درخواست فسخ قرارداد مشارکت در ساخت را دهد.

● احداث ساختمان حتما باید مطابق با مشخصات توافق انجام شود، در غیر این صورت مالک طبق قرارداد می‌ تواند سازنده را ملزم به برطرف کردن تطابق کیفیت و یا جبران خسارت و پرداخت مابه التفاوت کند.

● دقت داشته باشید که تعهدات سازنده باید در زمان مقرر در قرار داد انجام شود. در غیر این صورت مالک می‌ تواند برای تاخیر در انجام تعهدات خسارت تعیین کند.

 

تعهدات مالک در قرارداد مشارکت در ساخت

در ادامه به تعهدات مالک در قرارداد مشارکت اشاره خواهیم داشت:

● تاریخ شروع قرارداد معمولا از تاریخ تحویل ملک توسط مالک می‌ باشد. با این حال باید این روند طی یک صورت جلسه کتبی انجام شود. در صورت تاخیر مالک، سازنده می‌ تواند خسارت تاخیر دریافت کند.

● پرداخت بدهی های گذشته ملک از جمله عوارض پرداخت نشده شهرداری بر عهده سازنده نمی‌‌ باشد. توجه داشته باشید که پرداخت بدهی‌ های قبلی ملک بر عهده مالک است.

● سازنده برای شروع فعالیت خود حتما باید پروانه تخریب و نوسازی را از شهرداری اخذ نماید. البته برای این کار سازنده نیاز به وکالت کاری از سمت مالک می‌ باشد. به همین دلیل باید در قرارداد مشارکت در ساخت، اخذ وکالت کاری از مالک ذکر شود و در صورت اختلال به دلیل عدم پیگیری مالک در این مسئله، ضمانت اجرا در نظر گرفته شود. به این صورت می‌‌ توانید از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

● سازنده برای اطمینان خاطر مالک بهتر است تاریخ اجرای قرارداد و تاریخ احتمالی پروژه ساخت و ساز را به صورت دقیق در قرارداد ذکر کند.

● حتما باید مواردی نظیر میزان آورده سازنده، آورده مالک با جزئیات دقیق در قرارداد مشارکت در ساخت ذکر شود. این مسئله در زمان بروز اختلافات و تعیین و تکلیف اوضاع و فسخ قرارداد از اهمیت فراوانی برخوردار می‌‌‌‌ باشد.

● یکی از مواردی که حتما باید در قرارداد مشارکت در ساخت ذکر شود، تعیین میزان سهم هر یک از طرفین به صورت دقیق می‌ باشد.
معمولا در ابتدای کار سند به نام مالک است، اما با پیشرفت کار سازنده می‌ تواند خواستار انتقال سند به میزان سهم خود شود و بعد از اتمام پروژه باقی آن نیز به سازنده منتقل شود. در اینجا مالک قادر به تعیین ضمانت اجرای تاخیر در تحویل و امثال آن می‌ باشد.


این نمونه قرارداد قطعا چنانچه با شرايط، مشارکت شما حسب مورد اعم از مشارکت در ساخت املاک و یا مشارکت در سرمایه گذاری و غیر همسو و بصورت اختصاصی هماهنگ نشود قطعا کامل نمی باشد شما می توانید از این قرارداد الهام گرفته و برای کسب و کار خود از آن استفاده کنید.

قرارداد همکاری

در قرارداد مشارکت مدنی باید به چه نکاتی توجه شود؟

در یک قرارداد باید سعی شود که تمام نکات موضوع قرارداد را به صورت دقیق و واضح ذکر کنید.
1.میزان آورده ی هر دو طرف را کامل مشخص کنید. برای مثال ممکن است یکی از شرکا آورده تخصصی داشته باشند و دیگری سرمایه مالی داشته باشند.
2.مدت زمان 
3.اقامتگاه طرفین وطریقه حل اختلاف
4.تضامین قراردادی
5.نحوه فسخ و بسیاری از موارد مهم دیگر

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر

قطعا اگر تا به این قسمت مقاله آمده اید ممکن است قصد شراکت با یک نفر دیگر را داشته باشید و یا دنبال عقد قرارداد هستید در ادامه نکات گفته شده به شما کمک خواهد کرد که قراردادی بین دو نفر را بسیار دقیق تر و حرفه ای تر بنویسید. قرارداد شراکت کاری بین دو نفر و یا بین سه نفر که نوشته می شود از نوع قرارداد مشارکت است. اگر انواع قراردادها را نمی دانید حتما از ابتدا مقاله را مطالعه کنید.

نحوه ی نوشتن قرارداد کاری بین دو نفر

برای نوشتن قرارداد کاری بین دو نفر به این صورت است که در بند موضوع قرارداد تمام جزئیات نوشته شود. در ماده ذکر شده آورده هر دو طرف باید به طور کامل مشخص شود. تا این قسمت ماجرا ساده است و می توانید به صورت کامل از مشخصات طرفین تا آورده ها را کامل کنید و قسمت های بعدی مربوط به ضرر و زیان ، شرایط کار، میزان سهم از سود و جزئیات قرارداد نکات مهم و البته پر مناقشه ای است که حتما باید توسط اهل فن و وکلای دادگستری که در حیطه تنظیم قراردادها فعالیت می‌کنند استفاده و راهنمایی گرفت.

همانطور که گفته شد بخش دوم قرارداد مشارکت بین دو نفر که حاوی جزئیات است، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این قسمت از قرار داد باید به موارد زیر به طور دقیق و شفاف پرداخته شود.

  • زیان وارده بر شرکت بر عهده چه کسی است؟ باید به این سوال پاسخی واضح داده شود و شخص یا اشخاصی که جوابگوی ضرر و زیان‌ ها هستند، مشخص گردند. باید تعیین شود که تمام شرکا در زیان وارد شده شریک هستند یا خیر.
  • باید تعیین شود که در صورت وارد آمدن خسارت به اموال شرکت چه کسی باید پاسخگو باشد. اگر طی شرایطی به اموال در اختیار شرکت صدمه‌ ای وارد شد، همه شرکا مسئول پرداخت خسارت هستند یا خیر.
  • از مهمترین مواردی که باید با دقت ویژه‌ ای مشخص شود، میزان مسئولیت هریک از شرکا است. در قرارداد شراکت بین دو نفر باید نوع مسئولیت و میزان آن برای هر شخص تعیین شود.
  • نحوه محاسبه سود باید به درستی مشخص گردد. باید در این بخش قرارداد مشارکت بین دو نفر نوشته شود که سود بدست آمده به طور مساوی تقسیم می‌ شود یا سهم هر یک از شرکا از سود حاصل شده با توجه به توافق طرفین یا میزان آورده هر شخص تعیین می‌ گردد.
  • در مورد ادامه شراکت پس از اتمام زمان آن و به نوعی جهت تمدید آن، باید قواعد روشن و مشخصی در متن قرارداد مشارکت نوشته شود. برای مثال می‌ توان مشخص کرد که تمدید قرارداد به شکل خود به خود و غیر ارادی صورت بگیرد یا اینکه با توافق طرفین و وضع قواعد و شرایط جدید انجام شود.
  • در این قرارداد باید نحوه حل اختلافات نیز مشخص شود. اینکه اختلاف‌ های احتمالی در آینده با مراجعه دادگاه حل و فصل شوند و یا از طریق توافق بین طرفین و مصالحه صورت بگیرند.

توجه به این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است. قرارداد‌ها پیچیدگی‌ هایی هم دارد که بهتر است برای تنظیم آن به وکلای دادگستری مراجعه کنید.

دانلود نمونه قرار مشارکت مدنی

قرارداد در قانون مدنی

با عنایت به آنکه در قانون مدنی عقود به دو دسته عقود معین و عقود غیر معین تقسیم میشوند بسیار حائز اهمیت است که با توجه به نوع قرارداد بدانیم که قرارداد تنظیمی جزء کدام دسته از عقود محسوب میشود چرا که عقود معین غالبا دارای چهارچوب مشخصی از سوی قانونگذار می باشد که گاها توافق بر خلاف آن ممکن نیست از اینرو اشراف بر مبانی قانونی می تواند قالب عقود و قرارداد ها را تعیین نماید.

از اینرو گام اول در امور قرارداد ها تهیه و تنظیم یک قرارداد خود با شرایط درست و منصفانه و مطابق استاندارد های قانونی می باشد حال شاید برخی بگویند بسیار دیده شده است که یک قرارداد بسیار خوب تنظیم گردیده است اما باز هم طرفین آن دچار مشکل گردیده و به دادگاه مراجعه نموده اند پاسخ ما به آنها این است که تنظیم یک قرارداد خوب به معنای تضمین روابط خوب و حسنه فی مابین طرفین قراراداد نمی باشد چراکه عدول هر یک از طرفین قرارداد از تعهدات قراردادی خوب سبب بروز اصطکاک و گاه مراجعه به محاکم دادگستری می شود.

چنانچه شما با یک قرارداد درست به دادگاه مراجعه نمایید بسیار سریع تر و بهتر مسائل شما حل و فصل خواهد شد ما مفتخریم که در تنظیم قراردادها حقوقی و تجاری پیشرو بوده و بهترین خدمات را در حوزه تنظیم قرارداد به شما ارایه خواهیم نمود.

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

قراردادی است که بیشتر در فضا های کسب و کار نوشته می شود. و شما می توانید بدون این که هزینه اضافی پرداخت کنید و یا شرکت ثبتی داشته باشید قرارداد خود را بنویسید.

در چه مواردی میتوان از مشارکت مدنی استفاده کرد؟

اکثر قرارداد هایی که نوشته می شوند می توان به قرارداد مشارکت مدنی ربط داد مثل: حوزه های خدماتی، واردات و صادرات، فروش و بازرگانی، ساخت و ساز انفرادی و قراردادهایی از این دست.

در قرارداد مشارکت مدنی باید به چه نکاتی توجه شود؟

1.میزان آورده ی هر دو طرف را کامل مشخص کنید. برای مثال ممکن است یکی از شرکا آورده تخصصی داشته باشند و دیگری سرمایه مالی داشته باشند.
2.مدت زمان 
3.اقامتگاه طرفین وطریقه حل اختلاف
4.تضامین قراردادی

4.2/5 - (10 امتیاز)

نظرات بسته شده است