بزرگ‌ترین چالش مالیاتی امسال، تصویب اخذ مالیات از خریداران سکه است. تصمیمی که باوجود حواشی فراوان آن و حتی رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن آن، همچنان در حال اجرا است. اگر جزو خریداران سکه و مشمول پرداخت مالیات سکه هستید و به دنبال دادرسی مالیاتی پرونده خود هستید، این یادداشت را تا انتها دنبال کنید.

دادرسی مالیاتی سکه

وقتی صحبت از دادرسی مالیاتی سکه می‌شود، یعنی خریدار سکه یا همان مؤدی، برگ تشخیص مالیاتی خود را دریافت کرده، به رأی صادره از سوی سازمان امور مالیاتی اعتراض دارد و حالا قصد دارد علیه این رأی اقدام قانونی کند.

پیش‌نیاز دادرسی مالیاتی سکه، دانستن این مصوبه جدید یا همان قانون مالیات بر سکه و آشنایی با تکالیف خود به‌عنوان مؤدی مالیاتی است. بهتر است نگاهی به جزئیات قانون مالیات بر سکه بیندازیم.

قانون مالیات بر سکه

اولین چیزی که باید تکلیف خود را با آن روشن کنید، تعداد سکه دریافتی از بانک مرکزی است. تعداد سکه دریافتی تعیین‌کننده نرخ، میزان و نحوه پرداخت مالیات توسط شما است. جدول این مسئله را روشن‌تر می‌کند.

تعداد سکه دریافتی نحوه پرداخت نرخ مالیات
تا 20 سکه معاف از مالیات
از 21 سکه تا 60 سکه پرداخت مالیات به‌صورت مقطوع با مراجعه به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی 150 هزار تومان به ازای هر سکه
از 61 سکه تا 100 سکه 200 هزار تومان به ازای هر سکه
از 100 سکه تا 200 سکه 250 هزار تومان به ازای هر سکه
بیش از 200 سکه ارسال اظهارنامه مالیاتی با نرخ مالیات بر درآمد محاسبه می شود

اگر جدول بالا کمی پیچیده به نظر می‌آید بهتر است توضیحات ادامه را نیز مطالعه کنید. اگر 20 سکه و یا کمتر خریداری کرده‌اید، نیاز به انجام هیچ کاری ندارید؛ شما از پرداخت مالیات بر سکه و گزارش خرید خود به سازمان امور مالیاتی معاف هستید. اگر 60 سکه و کمتر دریافت کرده‌اید، از پرداخت مالیات برای 20 سکه خود معاف هستید، اما باید به ازای مازاد این عدد، 150 هزار تومان مالیات بابت هر سکه پرداخت کنید. به‌طور مثال اگر 55 سکه خریداری کرده‌اید، باید برای 35 سکه خود مالیات پرداخت کنید و برای 20 سکه دیگر خود از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوید. این رقم، نرخ مقطوع مالیات برای این تعداد سکه است.
اگر تعداد سکه‌های خریداری‌شده توسط شما بین 61 تا 100 سکه است، نوع و نرخ مالیات پرداختی توسط شما متفاوت می‌شود. برای 20 سکه از پرداخت مالیات معاف هستید، برای 40 سکه باید به ازای هر سکه 150 هزار تومان پرداخت کنید و برای مازاد این تعداد تا 100 سکه، باید 200 هزار تومان مالیات پرداخت کنید. به‌طور مثال اگر 86 سکه خریداری کرده باشید، 20 سکه شما معاف از مالیات است، برای 40 سکه دیگر خود باید 150 هزار تومان پرداخت کنید و برای 26 سکه دیگر باید برای هرکدام 200 هزار تومان مالیات پرداخت کنید.
اگر تعداد سکه خریداری‌شده توسط شما بین 101 تا 200 سکه است، نرخ مالیات مازاد بر 100 سکه شما، 250 هزار تومان به ازای هر سکه است. تصور می‌کنیم که مؤدی مثالی ما 152 سکه خریداری کرده است. 20 سکه ابتدایی او معاف از مالیات است. حالا از 132 سکه باقیمانده برای 40 سکه دیگر باید به ازای هرکدام 150 هزار تومان پرداخت کند. سپس از 92 سکه باقیمانده، برای 40 سکه دیگر باید به ازای هرکدام 200 هزار تومان مالیات پرداخت کند. درنهایت برای 52 سکه باقی مانده باید به ازای هرکدام 250 هزار تومان مالیات پرداخت کند.
اما اگر بیش از 200 سکه خریداری کرده‌اید، رویه کاملاً متفاوتی را طی خواهید کرد. شما موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ابراز تعداد سکه خریداری‌شده در آن هستید. اشخاص حقوقی و شرکت‌ها نیز به هر میزان که سکه خریداری کرده باشند، رویه گفته‌شده در بالا برای آن‌ها صدق نمی‌کند و باید تعداد سکه خریداری کرده را در اظهارنامه مالیاتی خود درج کنند.
نحوه پرداخت مالیات سکه برای خریداران کمتر از 200 سکه
کسانی که تعداد سکه خریداری آن‌ها بین 21 تا 200 سکه است، ابتدا باید به سایت tax.gov.ir مراجعه کرده و اطلاعات شخصی خود را وارد کنند. این اطلاعات توسط سازمان امور مالیاتی بررسی و پس از احراز هویت، رمز عبوری به شما پیامک خواهد شد که از طریق آن می‌توانید وارد سامانه پرداخت الکترونیک مالیات شده و قبض مالیات خود را دریافت کنید.
نحوه پرداخت مالیات سکه برای خریداران بیش از 200 سکه
افرادی که طی سال 97 بیش از 200 سکه خریداری کرده‌اند، باید اطلاعات خریدوفروش سکه خود را در اظهارنامه مالیاتی خود قید کنند. اگر این اشخاص در سازمان امور مالیاتی دارای پرونده باشند، باید اطلاعات مربوط به خرید سکه خود را در کنار دیگر اطلاعات خود در اظهارنامه مالیاتی خود وارد کنند. درصورتی‌که این افراد در سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی نداشته باشند، باید تشکیل پرونده داده و اطلاعات درآمدی خود ازجمله اطلاعات مربوط به خریدوفروش سکه را در اظهارنامه مالیاتی خود وارد کنند.
دادرسی مالیاتی سکه برای خریداران 21 تا 200 سکه
همان‌طور که گفته شد، پس از ثبت‌نام در سایت سازمان امور مالیاتی، قبض مالیاتی خود را دریافت می‌کنید. در این میان ممکن است میان آنچه شما ابراز کرده‌اید با آنچه سازمان امور مالیاتی در مورد شما درباره خرید سکه ادعا می‌کند تفاوت وجود داشته باشد. در این صورت باید مدارک مستدل خود در مورد تعداد سکه خریداری‌شده را با خود همراه کرده و به اداره امور مالیاتی مربوطه مراجعه کنید و درخواست تجدیدنظر و بررسی مجدد کنید. ازاینجا پرونده شما همچون دیگر پرونده‌های مالیاتی باید مراحل دادرسی مالیاتی را طی کند.
درعین‌حال شما این حق را دارید که مالیات سکه خود را به‌صورت اقساطی پرداخت کنید که این مهم هنگام دریافت قبض مالیات قابل‌اعمال است.
چرخه و مراحل دادرسی مالیاتی چگونه است؟
دادرسی مالیاتی سکه برای خریداران بیش از 200 سکه
مؤدیانی که در سال 97 بیش از 200 سکه خریداری کرده‌اند باید نکاتی را مدنظر داشته باشند. درصورتی‌که مؤدی در زمان مقرر اقدام به پر کردن اظهارنامه مالیاتی و یا ارسال اسناد مربوط به واگذاری و یا فروش سکه‌های خود به سازمان امور مالیاتی نکند، تفاوت قیمت خرید سکه از بانک مرکزی با قیمت روز دریافت سکه‌ها محاسبه و به‌عنوان درآمد در پرونده مالیاتی مؤدی درج شده و مبنای دریافت مالیات قرار می‌گیرد.
نکته بسیار مهم دیگر این است که اسامی این افراد از طریق بانک مرکزی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرارگرفته است و سازمان امور مالیاتی برای تشخیص میزان درآمد دقیق این افراد، تراکنش‌های بانکی آن‌ها را نیز رصد می‌کند و درنهایت با بررسی اسناد ارائه‌شده توسط مؤدی برگ تشخیص را صادر می‌کند.
درصورتی‌که به مالیات تعیین‌شده توسط سازمان امور مالیاتی اعتراض داشته باشید، باید همچون دیگر مؤدیان به اداره امور مالیاتی خود مراجعه و بر اساس چرخه دادرسی مالیاتی اقدام به پیگیری پرونده مالیاتی خود کنید.
بهترین و ایمن‌ترین روش برای دادرسی مالیاتی سکه
بی‌شک اگر جزو خریداران عمده سکه از سوی بانک مرکزی بوده باشید، رقم مالیاتی شما نیز بالا خواهد بود. درهرصورت عدم شناخت شما از قوانین مالیاتی و عدم تجربه شما در حضور در محافل مالیاتی و مواجهه با کارشناسان و ممیزان سازمان امور مالیاتی، ضریب موفقیت شما در دادرسی مالیاتی سکه را بسیار پایین می‌آورد.
بهترین و منطقی‌ترین راه برای دادرسی مالیاتی سکه، سپردن پرونده خود به وکلای مالیاتی‌ای است که تجربه بالایی در دادرسی مالیاتی دارند. مجموعه دفتر حقوقی سیده نسیم سلطانی ، با بهره‌گیری از وکلا ومشاوران مالیاتی کارآزموده و متخصص، آماده رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی مؤدیان مالیات بر سکه است. همین حالا با ما تماس بگیرید و با سپردن پرونده مالیاتی خود به ما، با خیالی آسوده کسب‌وکار خود را مدیریت کنید.

به ما امتیاز دهید