با توجه به قوانین مختلف و پیچیده‌ ای که برای شرکت‌ ها و کسب و کارها وضع شده است، حضور یک شخص به عنوان وکیل پایه یک در مجموعه‌ ها و شرکت‌ های تجاری، اداری، بازرگانی و … می‌ تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا وکیل شرکت ها به قوانین مورد نیاز آگاهی و اشراف کامل دارد و می‌ تواند در صورت بروز مشکلات حقوقی برای شرکت و مسائل مختلف دیگر از حق شرکت دفاع کند و نگرانی‌ های صاحبان کسب و کارها را برطرف نماید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش وکیل شرکت و وظایف آن بپردازیم. اگر شما نیز برای کسب و کار خود نیاز به یک وکیل ماهر و حرفه‌ ای دارید با وب سایت حقوقی و مالیاتی سیده نسیم سلطانی حسینی همراه باشید.

وظایف وکیل شرکت

وکیل شرکت چیست؟

وکیل شرکتی در واقع یک وکیل رسمی دادگستری می‌ باشد که در زمینه دعاوی شرکت‌ های مختلف فعالیت می‌ کند و تمام مسائل حقوقی مجموعه مانند مشاوره حقوقی، تنظیم قراردادها، شرکت در جلسات رسیدگی در دادگاه و … را بر عهده دارد. این شخص باید از شرایط مقرر در قانون برخوردار و حتما دارای پروانه وکالت پایه یک دادگستری باشد.

حضور یک وکیل شرکتی در مجموعه‌ های مختلف مزایای فراوانی دارد. افرادی که می‌ خواهند کسب و کاری راه‌ اندازی کنند، می‌ توانند قبل از ثبت شرکت خود یک وکیل مناسب را انتخاب نمایند تا کلیه امور قانونی و حقوقی راه‌ اندازی و ثبت شرکت را با کمک او انجام دهند. همچنین شرکت‌ هایی که از قبل ثبت و راه‌ اندازی شده‌ اند و در حال فعالیت می‌ باشند، می‌ توانند با داشتن یک وکیل شرکت به حفظ سرمایه خود کمک نموده و باعث پیشرفت بیشتر شوند.

وظایف وکیل شرکت ها

وکیلی که به عنوان وکیل شرکتی فعالیت می‌ نماید، باید در سایر مسائل حقوقی از جمله دعاوی خانوادگی فعالیتی نداشته باشد و فقط به امور مختلف حقوقی مربوط به شرکت‌ ها رسیدگی کند. برخی از وظایف این وکیل در قانون مورد احصا قرار گرفته است و دربردارنده طرح و اقامه دعوا از ناحیه موکل و دفاع از حقوق ایشان می‌ باشد. علاوه بر رسیدگی به مسائل دادگاهی و دفاع از حق و حقوق شرکت، بعضی امور دیگر را نیز با توافق طرفین می‌ توان بر عهده وکیل شرکت گذاشت.

 از مهمترین وظایف وکیل امور شرکت ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- دفاع از حقوق و منافع شرکت

با توجه به اینکه شرکت‌ ها با افراد و مجموعه‌ های مختلف قراردادها و مراودات مالی دارند، ممکن است اختلافات حقوقی مختلفی میان آنها به وجود بیاید که این اختلافات طرح و اقامه دعاوی تجاری و حقوقی را در پی دارد. از این رو وکیل شرکت به نمایندگی از مجموعه مورد نظر باید از حقوق و منافع شرکت دفاع نماید.

همچنین گاهی اوقات نیز در میان اعضای یک شرکت دعاوی مختلفی مانند دعاوی بین شرکا بروز می‌ کند که در این زمینه نیز داشتن یک وکیل شرکت مجرب می‌ تواند بسیار کمک کننده باشد.

2- تنظیم و عقد قراردادهای مختلف

وکیل شرکت با آگاهی از تمامی قوانین و مقررات مربوط به حوزه فعالیت شرکت خود باید قراردادهای مختلف با افراد و سازمان‌ ها را تنظیم نموده و در جلسات عقد قرار داد برای نظارت و تسریع روند قرارداد و همچنین جلوگیری از مشکلات مختلف و اجرا نمودن درست مسائل حقوقی حضور داشته باشد.

3- مطالبه اسناد تجاری و حق و حقوقات شرکت

یکی دیگر از مهمترین وظایف وکیل شرکت پیگیری مسائل مالی و حقوقی شرکت می‌ باشد. این فرد باید اسناد مختلف مانند چک، سفته و… را از بستانکاران طلب نماید و در مسائل مربوط به بدهکاران نیز راهکارهای لازم را به صاحبان کسب و کار ارائه دهد.

4- مشاوره حقوقی

یکی از نکات مهم و کلیدی برای صاحبان کسب و کار دریافت مشاوره‌ های لازم و درست در زمینه کاری شرکت می‌ باشد. از وظایف مهم وکیل شرکت ارائه مشاوره‌ های درست و اصولی و اطلاعات کافی به مدیران است. برای مثال اگر یک شرکت برای گسترش فعالیت خود نیاز به خریداری محلی جدید دارد، وکیل شرکت باید در زمینه این خرید مشاوره و نکات لازم مثل قوانین خرید، قیمت‌ های به روز، امور مربوط به سند زدن و … را به مدیر و مسئولان مربوط شرکت ارائه دهد.

5- پیگیری امور ثبتی شرکت

برای افرادی که می‌ خواهند به تازگی کسب و کاری راه‌ اندازی نمایند، کمک گرفتن از یک وکیل شرکتی می‌ تواند در امور ثبتی بسیار کارآمد باشد. وکیل شرکت می‌ تواند با اطلاعاتی که از قوانین و مقررات دارد، روند ثبت شرکت، ثبت برند و… را به راحتی و در کمترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب رسیدگی نماید.

ویژگی های وکیل شرکت

شاید برای بسیاری از صاحبان کسب و کار این سوال پیش آید که وکیل شرکت کیست و چه ویژگی‌ های دارد؟ وکیل شرکتی در وهله اول باید وکیل رسمی پایه یک دادگستری باشد و پروانه و مدارک لازم را داشته باشد. از دیگر ویژگی‌ های وکیل شرکت می‌ توان مواردی همچون توانایی بالا در تنظیم قراردادهای مختلف، داشتن تجربه عملی و دانش کافی در زمینه مربوطه، داشتن اطلاعات کافی و آگاهی از قوانین و مقررات شرکت‌ ها و داشتن توانایی رسیدگی به امور مختلف حقوقی و جلوگیری از ضررهای احتمالی برای شرکت نام برد.

قرارداد وکیل با شرکت

قراردادی که مابین وکیل و شرکت تنظیم می‌ گردد باید دارای ویژگی‌ هایی باشد. در این قرارداد باید مدت همکاری، موضوع وکالت، میزان حق‌ الزحمه وکیل، نوع فعالیت شرکت، حضوری یا غیر حضوری بودن وکیل و دیگر مسائل مورد توافق طرفین ذکر گردد.

همچنین در صورت استخدام وکیل شرکت به صورت موقت و برای پرونده‌ های خاص، باید بعد از اتمام پرونده و انجام شدن کار در صورت تمایل نسبت به تمدید قرارداد مشارکت اقدام شود

چطور یک وکیل شرکت داشته باشیم؟

برای داشتن بهترین وکیل شرکت باید از میان وکلایی که در زمینه امور شرکت‌ ها فعالیت می‌ کنند، شخصی را که دارای تجربه کافی و مهارت لازم می‌ باشد انتخاب کنید. وکیل شرکت مورد انتخاب شما باید از دانش و اطلاعات کافی برخوردار باشد و بتواند مسائل مختلف را رسیدگی نماید.

موسسه‌ های بسیاری در حوزه وکالت وجود دارند و وکلای شرکتی ماهری در این زمینه فعالیت می‌ نمایند.  شما می‌ توانید با مراجعه به وب سایت حقوقی و مالیاتی سیده نسیم سلطانی حسینی مشاوره‌ های لازم برای انتخاب بهترین وکیل شرکتی را دریافت نمایید و از خدمات خوب قانونی و حقوقی بهره مند شوید.

 

به ما امتیاز دهید