نحوه اعلام مفقودی چک

چنانچه چک شما به هر دلیلی مفقود گردد یا سرقت یا جعل شده و یا  چک از طریق کلاهبرداری، خیانت در امانت یا سایر جرایم تحصیل شود لازم است جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی از چک ابتدا موضوع مفقودی چک به بانک اعلام گردد و پس از آن از طریق شواری حل اختلاف یا دادسرا نسبت به اخذ گواهی مفقودی چک جهت ارایه به بانک اقدام گردد.

 

مفقودی چک

مفقودی چک

مراحل اعلام مفقودی چک:

1- مرحله اول: مراجعه به بانک (بانک صادر کننده چک) و پرکردن فرم مخصوص اعلام مفقودی چک می باشد.
لازم به توضیح است در کلیه بانک ها فرم هایی طراحی شده موجود است که در مواردی که مشتریان برای دستور عدم پرداخت چک به بانک مراجعه می نمایند ملزم به پر کردن فرم و تعیین علت دستور عدم پرداخت می باشند پس از پر کردن فرم بانک به مدت یک هفته چک را مسدود می کند و در صورت ارایه چک در طول این مدت، گواهی عدم پرداخت با ذکر علت برای دارنده چک صادر خواهد شد.

2- مرحله دوم: گام دوم در خصوص اعلام مفقودی چک آن است که پس از دستور عدم پرداخت در بانک مطابق تبصره 2 ماده 14 قانون صدور چک دستور دهنده مکلف است ظرف یک هفته به مرجع صالح قضایی شامل دادسرا یا شورای حل اختلاف مراجعه نماید و گواهی مبنی بر اعلام مفقودی چک از مراجع مذکور دریافت نماید و سپس گواهی را به بانک ارایه نماید.

در صورت عدم ارایه این گواهی به بانک، پس از گذشت یک هفته از چک رفع انسداد می گردد و چنانچه شخصی جهت وصول چک به بانک مراجعه نماید بانک وجه چک را در صورت وجود موجودی پرداخت خواهد نمود.

لیکن اگر ظرف یک هفته گواهی مفقودی چک  از دادسرا یا شورای حل اختلاف اخذ گردد و به بانک ارایه شود در هر زمانی که دارنده چک به بانک مراجعه نماید چک برگشت خورده و علت برگشت خوردن چک در گواهی عدم تادیه، مفقودی چک یا سرقتی بودن و… درج خواهد شد.

دفتر حقوقی سیده نسیم سلطانی حسینی و همکاران آماده ارایه کلیه خدمات حقوقی توسط وکلای متخصص می باشد.
از طریق شماره های : 88603152 – 88603153 – 09122905171 با ما در تماس باشید.

تغییرات قانون جدید چک

مجازات صدور چک از حساب مسدود

به ما امتیاز دهید