ملاقات با فرزند

درخصوص ملاقات با فرزند لازم است بدانیم ملاقات به چه معناست و اهمیت شناخت موضوع در چه جایی نمود پیدا می کند؟

مفهوم لغوی ملاقات

ملاقات در لغت به معنی دیدن، دیدار یا رویارویی می باشد.

ملاقات با فرزند

ملاقات با فرزند

ملاقات با طفل از منظر قانونی

در قانون حق ملاقات برای هر یک از پدر و یا مادری می باشد که حق حضانت با ایشان نبوده است و در اصل قانونگذار برای پدر و یا مادری که حضانت فرزند را ندارد حق دیدن طفل را در نظر گرفته است و چنانچه، پدر و مادری برای زمان و مکان ملاقات توافقی با یکدیگر نداشته باشند مرجع صالح برای حل اختلاف آنها دادگاه خانواده می باشد در این صورت دادگاه زمان دقیق ملاقات و محل آن را مشخص می نماید ( که معمولا برای روزهای آخر هفته و به مدت 24 تا 48 ساعت در هفته می باشد ).

ملاقات فرزند از جمله اموری می باشد که توسط قضات محترم ضمن رسیدگی به دادخواست طلاق باید مورد  بررسی قرار گیرد و در رای صادره به آن اشاره شود.

لازم به توضیح می باشد که هر زمان یکی از زوجین زندگی مشترک را بدون طلاق ترک نماید و فرزند را با خود ببرد و مانع ملاقات پدر یا مادر شود قانونگذار بنا به فوریت امر در ملاقات طفل، این اختیار را به قضات رسیدگی کننده می دهد به درخواست یکی از طرفین بدون تشریفات، دستور موقت صادر نمایند که این امر نشان از اهمیت موضوع دارد و نگاه خاص قانونگذار برای رعایت مصلحت طفل دارد.

موارد طرح دعوای ملاقات با فرزند

  1. طلاق
  2. جدایی زوجین از یکدیگر بدون طلاق
  3. فوت یکی از والدین

بحث ملاقات فرزند زمانی مطرح می شود که والدین از یکدیگر جدا می شوند که منشاء این جدایی گاهی طلاق و گاهی جدایی زوجین از یکدیگر بدون طلاق و گاه فوت یکی از والدین می باشد.

متاسفانه گاهی با فوت مثلا پدر خانواده، مادر مانع ملاقات فرزند با اجداد خود می شود که در اینصورت پدربزرگ و یا مادر بزرگ می توانند برای ملاقات نوه ی خود به طرح دادخواست ملاقات اقدام نمایند و این حق قانونی خود را از طریق مراجع قضایی مطالبه نمایند.

خوب است بدانیم قانونگذار برای شخصی که مسئول حضانت می باشد و مانع ملاقات می گردد مجازات جزای نقدی درجه 8 را تعیین نموده است و مقرر گردیده در صورت تکرار به حداکثر آن مجازات محکوم می شود اما گاهی خود طفل به دلایل مختلفی از ملاقات امتناع می نماید که در این صورت اجرای احکام با هماهنگی دادگاه تدابیر لازم را از جمله ارجاع امر به مددکار اجتماعی یا مرکز مشاوره خانواده برای جلب تمایل طفل به ملاقات را اتخاذ می نمایند و چنانچه وفق نظر روانشناس واحد مذکور اجرای حکم ملاقات طفل منجر به آسیب روانی برای طفل گردد اجرای احکام با کسب اجازه از دادگاه می تواند اجرای حکم را تا فراهم شدن آمادگی طفل برای ملاقات به تاخیر اندازد.

دفتر حقوقی سیده نسیم سلطانی حسینی و همکاران با بهره گیری از وکلای مجرب و با سابقه آماده ارایه خدمات حقوقی در دعاوی خانوادگی در باب دعاوی ملاقات با فرزند، حضانت، تمکین، طلاق، اجرت المثل و … به شما هموطنان گرامی باشد.

 

تمکین

 

 

به ما امتیاز دهید